Cambodja 1 - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Cambodja 1 - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Cambodja 1

Blijf op de hoogte en volg Jessica

30 April 2015 | Cambodja, Khett Batdambang

Dinsdag 14 april
Om 5 uur ging het wekkertje en moesten we het heerlijke bed uit. Gister hadden we broodjes gehaald dus een ontbijtje was al geregeld. Dico zei in de haast tegen de taxi chauffeur dat we naar terminal 3 wilden. Na enig gezeur over de prijs kwamen we daar aan. Toen bleek dat we bij terminal 4 moesten zijn, hoppa nieuwe taxi in en 10 minuten later waren we waar we wél moesten zijn. Half 8 vlogen we naar Kuala Lumpur, waar we 3 uurtjes moesten wachten op onze 2e vlucht naar Phnom Phen, Cambodja. Bij het vliegveld merkten we gelijk alweer het ongeduldige en onbeleefde van de mensen. Wat gaan we de Filipijnen missen zeg! Ze betalen hier over het algemeen met de dollar, niet zo gunstig voor ons. Phnom Phen is een drukke, vieze stad maar het heeft ook wel weer wat.

Woensdag 15 april
Het is hier een stukje prijziger dan dat we gedacht hadden. Zoals 5 dollar voor een tuktuk ritje. 4 dollar voor een broodje enz. Lijkt weinig maar is in principe gewoon wat je in Nederland ook betaald.
Vandaag zijn we naar het Tuol-Sleng museum geweest wat over de tijd van 1975 tot 1979 ging. Dit was de tijd dat de Rode Khmer aan de macht kwam en er verschrikkelijk veel mensen zijn vermoord, ongeveer 2 miljoen. Eigenlijk sloeg het nergens op en was iedereen in gevaar. Of je nou slim was, een bril had of een vreemde taal kon spreken, je werd zonder pardon geëxecuteerd. Het museum was eerst een hogeschool gebouw voordat het in beslag werd genomen en er een gevangenis/martelkamers van gemaakt werd. Het was heel bizar om dit te zien. Interessant en indrukwekkend om zo over een land wat meer te weten te komen.
In verband met het nieuwjaar wat ze hier vieren zijn er veel winkels gesloten en zijn alle prijzen ook iets hoger. Het ziet er een beetje uitgestorven uit. We komen nog een keer in Phnom penh en ben benieuwd hoe het er dan uitziet.

Donderdag 16 april
Lekker rustig aan gedaan vandaag. Ontbeten met wafels, pannenkoeken en een cappuccino. Daarna een massage genomen wat hier ook weer een hele ervaring was. Dico lag te vergaan van de pijn omdat zijn masseuse hem aan t prikken was met d'r duimen en die van mij ging tussendoor even 10 minuten naar de wc omdat ze buikpijn had.. En daarna ging ze m'n gezicht masseren, fris! Het valt ons op dat hier veel oude mannen rondlopen met een jong ding aan hun arm. Wat er toch een beetje smerig uit ziet.

Vrijdag 17 april
Vandaag vertrekken we om half 2 naar sihanoukville. Wat de anus van Cambodja schijnt te zijn. Na een tocht van 4 uur waar ik meerdere keren dacht dat we de anus niet eens zouden halen, kwamen we gelukkig heel aan. Het was niet zo erg als we dachten alleen een kamer vinden is niet zo makkelijk. Het is hier dik 35 graden dus bij elke stap die je zet zweet je behoorlijk. Plus 2 rugzakken om je heen gebonden. Het is ook heel druk hier, door het nieuwjaar. Wat betekent dat de prijzen ook dik omhoog gaan. Ik geef ze geen ongelijk.
Toch iets gevonden, wat heel smerig is. Dan vraag ik me toch af hoe moeilijk het is om een stofzuiger of doekje door de kamer te halen voor je er mensen in laat slapen. Ik heb nog nooit zoveel opgehoopt stof en spinnenwebben gezien. Witte kabels die nu grijs zijn aangekoekt en waar muggen in wonen. Maar ach, de ventilator doet het en morgenochtend weer snel weg.

Zaterdag 18 april
Vandaag de boot gepakt naar Koh Rong, waar Max en Ron, 2 vrienden van Dico al een paar dagen zijn. Toen we aankwamen was het meteen al heel mooi, maar wel echt een party eiland. Eigenlijk kan je hier alleen maar in hostels slapen of bungalows. Wij hebben de bungalows het verst van het drukke gedeelte gekozen, ivm het lawaai. Dat was eerst 35 dollar , en hebben er 20 van weten te maken. Dat was dan weer een meevaller. Een bungalow lijkt heel leuk maar dat valt vies tegen. Toen we snachts terug kwamen konden we niet slapen door de harde muziek. Het bed was niet zo schoon dus op en onder handdoeken geslapen. En na een uurtje kregen we bezoek van een paar ratten. Heel smerig, pas om 6 uur in slaap gevallen. Sochtends zagen we de urine vlekken en rattenkeutels in het bed en door de kamer heen..

Zondag 19 april
Gelijk gevraagd of we een andere bungalow konden krijgen, in de hoop dat de ratten het daar niet zo leuk vinden. In de middag met Max en Ron een boot trip gedaan wat vrij weinig voorstelde maar wel leuk was. Toen het donker was hebben we tussen het plankton gezwommen. Wat licht geeft als je je beweegt in het water, mooi om te zien!

Maandag 20 april
Om 9 uur de boot terug gepakt, terug naar Sihanoukville. Gelukkig ratloos kunnen slapen. We hebben Koh Rong tot de anus van Cambodja gedoopt want Sihanouksville is best leuk. We hebben een prima kamer voor 11 dollar met een lekker bed. En de hele dag in een barretje gezeten.
Het is nog steeds verschrikkelijk warm, en geen zuchtje wind. Een airco of fan is geen overbodige luxe hier. Overdag tikt het soms de 40 graden aan, en snachts is het niet kouder dan 25 graden.

Dinsdag 21 april
Half 2 ging ons busje naar Kampot. Het was maar 2 uurtjes rijden, maar in een minivan zonder airco met 15 man begint het toch wel warm te worden. Rik en Milou zijn ook in Kampot en hebben ons een guesthouse aangeraden. Wat een fijne plek na al die dagen slecht slapen! Hele grote kamer, leuke zitjes en hangmatten in de tuin, fijne eigenaren en dat alles voor maar 10 dollar per nacht! Kampot is verder niks maar na al dat strand hebben we wel weer even zin in een dorpje.

Woensdag 22 april
Met z'n vieren met de scooter naar een national park gegaan. Dit was een uurtje rijden en in de bergen. Hier stond een verlaten hotel en kerk wat er best een beetje eng uit zag. Maar het grootste pluspunt van vandaag was dat het daar gewoon koud was!! Met kippenvel op de scooter en de frisse wind door de haren waren we heel gelukkig! Tijd geleden dat we het koud hebben gehad.

Donderdag 23 april
Vandaag gescooterd naar Kep en naar Kep national park. Onderweg begon het te regenen dus hebben we wat mooie poncho's gekocht. 10 minuten daarna was het natuurlijk droog.. Het national park was weinig aan. Dus een rondje gereden en weer opweg terug naar Kampot. Maar wat voor bizarre dingen je onderweg weer ziet. Zoals een man op een scooter die 2 levende varkens vervoert, vastgebonden als een rollade. De rest van de dag heeft het flink geplensd waardoor het een beetje afkoelde.

Vrijdag 24 april
Afscheid genomen van Kampot en weer terug naar Sihanoukville. Hier blijven we een paar dagen. Weer lekker in hetzelfde hotel als een paar dagen geleden want dat beviel ons wel. Nu zelfs maar 10 dollar ipv 12, scheelt ook weer.

Zaterdag 25 april
Dico wilde graag een echte motor huren, zodat hij alvast even kon oefenen. Zo blij als een kind kwam hij aangereden en hij had het zo onder de knie. Het plan was om lekker te gaan touren vandaag alleen dat werd na 5 minuten al tegengewerkt door de corrupte politie. Ze hielden ons aan de kant omdat we door rood gereden waren. Dat klopte maar een meter na het stoplicht stopten we omdat we het toen zagen. Dat maakte niet uit, de politie agent verzocht ons vriendelijk om iets te betalen en dan mochten we weer doorrijden. 10 dollar armer konden we de weg weer op maar het weer zat behoorlijk tegen. Flinke regenbuien en onweer, zodat we onderweg een uur moesten schuilen. Toch nog 2 uur door een lekker blubberpad gereden en weinig moois gezien.

Zondag 26 april
Redelijk weer vandaag dus even een bezoekje gebracht aan het strand. Dit was van korte duur want wat een verrassing.. Het ging weer regenen. Dico heeft nog even ruzie gemaakt met de eigenaresse van het hotel. Omdat we opeens 12 dollar voor de kamer moesten betalen terwijl zij 10 gezegd had. Het is maar 2 dollar maar toch, gaat om het idee. Jammer genoeg was ze niet kapot te krijgen en bleef het 12 dollar.

Maandag 27 april
Rik en Milou weer uitgezwaaid, en wij smiddags naar de 'bioscoop' gegaan. Het leek een beetje op een bordeel, want het zijn allemaal aparte kamertjes met een grote tv, en lekkere banken en stoelen. Hartstikke schoon en keuze uit 4000 films! Voor 2 uur 9 dollar samen, beetje prijzig maar wel leuk! Daarna wilden we onze scooter van het slot afhalen, maar door de vele regenbuien was het slot zo verroest dat het niet meer open ging. Toen maar iemand van het verhuur bedrijf erbij gehaald en konden wij snel weg en lekker pizza eten.

Dinsdag 28 april
Aangezien het weer regende vandaag zijn we op de motort naar Snake House gereden. Dit is een soort dierentuintje met slangen, krokodillen, vogels, een aap en nog wat beesten. Dit was het zieligste wat ik in tijden gezien heb. Verschrikkelijk kleine hokken, vies en terwijl we langs liepen had ik het idee dat elk beest me aankeek en 'help' zei. Daarna wilden we naar het national park rijden maar het begon zo hard te regenen dat we zijn omgedraaid. Toen brak het gaskabeltje af waardoor we midden op de weg stil stonden. Enige optie was om de motor te laten staan en het hele eind terug te lopen om de mensen te waarschuwen van het bedrijf. Het was verder geen probleem, ze hebben ons met z'n 3e op 1 scooter afgezet en tot zo ver de motor.

Woensdag 29 april
Na 6 uurtjes in de bus zijn we vanuit het regenachtige Sihanoukville weer beland in het drukke Phnom Pehn. Vorige keer was het half uitgestorven maar nu is dat wel anders. Heel levendig en gelukkig is alles nu open. S'avonds weer een lekkere curry gegeten bij Peppertree, waar ze ons herkenden toen we binnen kwamen lopen. Nu het drukker is zijn er ook 10 keer zoveel meer tuktuk drivers die vragen of je een ritje wilt, of wiet/marihuana/cocaïne, wat je maar wilt! De bedelende mensen en straatkinderen die armbandjes verkopen zijn er ook veel meer, sneu om te zien.

Donderdag 30 april
Wederom 6 uurtjes een busrit vol lokale mensen naar Battambang. In een prachtige bus met bloemengordijntjes, compleet versierd en wel 6 uur lang Cambodjaanse karaoke en slechte Jackie Chan films. We werden natuurlijk een paar kilometer uit het centrum gedropt zodat we een tuktuk moesten nemen. Gelukkig werden we door 20 opdringerige mannetjes opgewacht die ons uit de bus zo wat in hun tuktuk trokken. 2 dollar verder waren we bij het hotel. S'avonds voor het eerst typisch Cambodjaans gegeten: chicken lok lak. Lekker, en heel veel knoflook! Goed voor de muggen. Daarna nog een appeltje met caramelsaus en voldaan naar bed!