Filipijnen - Reisverslag uit Santo Rosario, Filipijnen van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Santo Rosario, Filipijnen van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Jessica

13 April 2015 | Filipijnen, Santo Rosario

Woensdag 25 maart
Om half 10 in het vliegtuig gestapt naar Manila. Bij de gate kwamen we een Nederlandse man tegen die we herkenden van Schiphol 2,5 maand geleden, en in hetzelfde vliegtuig naar Bangkok zat. Heel toevallig om elkaar hier weer te treffen.
2 uurtjes later waren we in Manila, en hier hebben we ook 1 uur extra tijdverschil met thuis dus het scheelt nu 7 uur. We wilden op t vliegveld wat geld pinnen, en toen kwamen we erachter dat dit niet lukte.. Alleen maar een heel klein bedrag, rond de 20 euro. Waar je ook nog is 4 euro transactiekosten over betaald, duur geintje dus. Aangekomen in het hotel vrijwel gelijk de taxi gepakt naar een groot winkelcentrum want we werden niet heel blij van Manila/het hotel. Gelukkig lukte het pinnen daar wel, dat luchtte een beetje op. Waar we dan weer wel vrolijk van werden is dat er een H&M was! Waar ik een kort spijkerbroekje gescoord heb en Dico 2 nieuwe t shirtjes. Moest me wel een beetje inhouden. Ook kwamen we er in de kamer achter dat onze opladers er niet inpassen hier, gelukkig wilde de dame van het hotel 2 adapters voor ons halen. Maar toen bleek dat Dico z'n snoertje om op te laden het ook niet meer deed.. Ook daarvoor een nieuwe kunnen scoren!
Ik word alleen diep ongelukkig van Manila zelf. De mensen zijn een beetje angstaanjagend en voel me zeker niet op m'n gemak. De mensen zien er wel beter uit, ook wat langer en gespierder. Grappig om te zien.

Donderdag 26 maart
Half 3 snachts een taxi gepakt naar het vliegveld (alweer). Je zou denken dat de stad nu slaapt en rustig is, maar het is net zo levendig als een paar uur geleden. 50 minuten vliegen en we zijn gearriveerd in Puerto Princesa, Palawan! We voelden ons gelijk beter, fijnere sfeer en ook een leuke kamer. Waar helaas wel belachelijk veel muggen in zitten die we eerst moesten uitmoorden met een spray, leuk taakje voor Dico. De mensen hier spreken allemaal goed Engels, zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Het is alsof je op vakantie bent in Spanje. Mensen laten je zelfs voor in de rij bij een supermarkt, voor ons heel gek na 2,5 maand asociale Aziaten. Je hebt hier tricycles. Dat zijn een soort tuktuks. Het is een scooter/motortje met een zijspan eraan en elke ziet er weer anders uit. Ze hebben hun best gedaan om er wat moois van te maken, met namen erop, lampjes, bloemen, noem maar op. Je betaald ook geen drol en ze brengen je overal heen waar je maar wilt. Het avond eten is hier wat lastiger, even zoeken aangezien er bijna alleen maar fastfood ketens zitten. Ook nog een bezoekje gebracht aan de bioscoop, naar de film Clown. De slechtste enge film die ik ooit gezien heb, maar we hebben weer gelachen.

Vrijdag 27 maart
De tours zijn in de Filipijnen wat duurder waar we vandaag achterkwamen. We gingen de Honda bay tour doen. Met een boot naar 3 eilandjes om te snorkelen. Dat viel een beetje tegen, weinig vissen en lelijk koraal. Het laatste eiland was gelukkig wel prachtig, zoals we het wilden zien. Dico heeft z'n rug nog open gehaald aan schelpen onder een vlot, en ik ben het tuutje van m'n snorkel kwijt geraakt. Gelukkig kon ik er 1 van iemand anders jatten. En de lunch was ook heel goed, zo hebben we het nog niet gezien bij een tour. Savonds naar baywalk gegaan. Dat is de boulevard met allemaal eet tentjes. Hier voor 120 peso's (€2,50) per persoon een bord rijst met een stuk tonijn gegeten. Ook kwamen we hier een oude man tegen die met ons begon te praten, over vroeger en over zijn vrouw die overleden is. Even een praatje gemaakt en de vriendelijke meneer een biertje gegeven. Goede daad verricht!

Zaterdag 28 maart
Vandaag pakken we de bus naar Port Barton, je kan van te voren geen kaartjes kopen. Het is maar hopen dat er nog plek is en dat de bus nog niet vertrokken is. We zijn gisteravond even langs gegaan bij de bus, om te vragen of ze 2 plekjes wilde vrijhouden. In Port Barton en El Nido zitten geen pinautomaten dus we moesten hier in Puerto Princesa pinnen voor dik 2 weken.. Al het geld verdeeld over de tassen en nu maar hopen dat we niet beroofd worden. Toen we bij de bus aankwamen waren de twee voorste plekken naast de chauffeur voor ons vrij gehouden, ideaal! Na een uurtje rijden kreeg de bus een lekke band, zo opgelost met de reserve band. En na anderhalf uur kregen we weer een lekke band.. Niet zo snel opgelost als de reserve band al gebruikt is. Dik een uur gewacht en toen gingen we weer. Onderweg zag ik een bordje staan waarop stond 'slow down, crime scenario.' Dacht eerst dat ze een film aan het opnemen waren maar toen ik goed keek zag ik een lijk liggen met behoorlijk wat bloed.. Niet zo prettig, dat beeld zal ik nooit meer vergeten. Bevestigd maar weer dat je met deze mensen geen ruzie moet zoeken. Na 5 uur eindelijk aangekomen en een vrouw wilde ons haar bungalows laten zien. Niet helemaal wat we willen maar voor 1 nacht is het oke. Er is hier alleen stroom van 6 tot 12 savonds, dus ook geen airco/ventilator/warme douche, enzovoorts.

Zondag 29 maart
Een helse nacht gehad met 38 honden aan het blaffen, janken en vechten. De stroom gaat hier om 12 uur snachts uit, dus dat betekent dat de ventilator op dat moment uit knalt. Hele hete nacht.. Waar we even aan moeten wennen hier. De hele dag op het strand gelegen en genoten van het kleine paradijsje hier!

Maandag 30 maart
Om 9 uur met nog 4 anderen op een boot gegaan om te gaan snorkelen en eilanden te zien. Super mooi! De lunch was vers gevangen vis, rijst en mango's en bananen op Paradise Island. Nou een paradijs dat was het zeker! Hele leuke dag gehad en heel mooi gesnorkeld, daar komen we voor! Het eten is ook goed hier, en gelukkig niet zo duur als we in eerste instantie dachten.

Dinsdag 31 maart
Helaas een bewolkte en klein beetje regenachtige dag vandaag, maar dat mocht de pret niet drukken. Om 4 uur zijn we gaan kanoën met een dame die we van de week hier ontmoet hebben met haar moeder samen. Hele leuke en gezellige vrouwen, en zij wilde heel graag gaan kanoën, daar zijn wij altijd wel voor in! Een kwartiertje kanoën verder lag een mini eilandje van alleen maar zand waar we de kano's neer hebben gelegd en zijn gaan snorkelen. Prachtig koraal en veel vissen! We zijn op het water gebleven tot de zon onder ging en we waren helemaal alleen op het water, heel mooi! Om 7 uur waren we terug, gelukkig een warme douche.

Woensdag 1 april
Na 2 uur in een grote jeep en 2 uur in een minivan vol muggen kwamen we aan in El Nido. Een stuk groter dan Bort Barton. Dico had al iets geboekt vanwege de Holy week die hier flink gevierd word, en het dus overal druk zou zijn. Dat valt achteraf reuze mee. We zitten een stukje buiten het centrum en hebben een scooter gehuurd omdat het een beetje te ver lopen is. We zijn nog steeds op vakantie en luxe backpackers gaan niet lopen natuurlijk. De kamer is klein maar prima, gelukkig een klamboe anders worden we levend opgegeten. We moeten wel een badkamer delen met 5 kamers wat niet heel prettig is. Het putje wat niet goed doorloopt door alle viezigheid, vol met grote dikke muggen, koud water en een wc die je zelf moet doortrekken met 6 emmers water. Maar dat hoort erbij.
Het lijkt hier een beetje op Halong Bay door alle grote rotsen en de helderblauwe zee. Heel veel bootjes en mooi uitzicht! Rik en Milou zijn een paar dagen geleden in El Nido aangekomen, dus die hebben ons een paar leuke plekjes laten zien. En savonds samen gezellig gegeten.

Donderdag 2 april
Samen met Rik en Milou geluncht want zij vertrekken vandaag weer. Daarna met de scooter naar een mooi strand gereden, helaas weer veel kwallen. Dus op je gemakje zwemmen doe je niet. Dico z'n birckenstocks beginnen een beetje op te geven dus het werd tijd voor extra teen slippers. De zoektocht naar maat 45 teenslippers was een drama. 1 zaakje had 1 paar lelijke Nike teen slippers die hij maar net paste, maar beter dan niks!

Vrijdag 3 april
Broodjes gehaald bij een bakker en lekker goedkoop ontbeten. Want in El Nido is alles wel een stuk duurder, gelukkig hebben we daarop gerekend en mogen we ook best wel is flink wat uitgeven. Daarna 40 minuten gescooterd naar een ander strand, wat ook weer heel mooi was! Leek een beetje op Lombok. Helaas was het best bewolkt vandaag, wat het uitzicht iets minder mooi maakt. Savonds lekker pasta gegeten en met een volle buik naar bed!

Zaterdag 4 april
Om 9 uur met 21 anderen op een grote boot gestapt voor tour A. Je kunt hier uit 4 verschillende tours kiezen, waar ze alle mensen voor tour A op 1 boot proppen, met 4 gidsen, en 3 hulp Filipijnen erbij. Een volle bak dus, waar we in eerste instantie niet zo blij mee waren. Aangezien er nog 20 van zulke boten weggaan, op hetzelfde tijdstip. Gelukkig dachten onze gidsen goed na en deden niet de uitgestippelde route, maar alles andersom. Waardoor we bijna overal alleen waren. Toen we langs een prachtig onbewoond eiland vaarden vertelde de gids aan ons dat hier een Nederlands survival programma is opgenomen vorige maand. We kregen dus een primeurtje van Expeditie Robinson 2015! Heel gaaf om te zien en een hele leuke en vooral mooie dag gehad!

Zondag 5 april
Vandaag wilden we een kano huren maar toen we voelden hoe fel het zonnetje brandde besloten we toch maar om veilig het strand op te zoeken, waar er ook schaduw was. Lekker een boek uitgelezen, en onze heerlijke bananen cake werd gestolen door een hond.. Jammer. De bakker is hier wel heel prettig, altijd iets lekkers te eten! Savonds aan het strand gegeten waar je zelf een vis kon uitkiezen en die daar terpleke voor je gebakken werd, heerlijk!

Maandag 6 april
Om 7 uur ging onze minivan terug naar Port Barton. Dat beviel ons vorige week erg goed en kunnen we nog wel een paar daagjes vertoeven. De minivan deed z'n naam wel eer aan want mini was ie zeker. Pijn in de knieën en rug, maar 4 uur later waren we weer in het oude vertrouwde Port Barton. Vorige week hadden we al wat guesthouses bekeken dus we wisten precies welke we wilden. Hele mooie nieuwe kamer, warme douche en wifi! Toen kwam er uit het niets een stortbui, wat eigenlijk wel lekker was. Smiddags Rik en Milou weer gezien en de regenbuien bleven maar aanhouden.

Dinsdag 7 april
Vandaag uiteraard weer het zonnetje! Van het ontbijt in Port Barton worden we heel gelukkig, een flink bord fruit en brood voor 2 euro. Dus dat was een goed begin! We wilden kano's huren maar de 2persoons waren al verhuurd. Na de lunch hebben we een meneer die een boot heeft, gevraagd of hij ons voor een paar uurtjes mee wilde nemen naar wat snorkelplekjes en eilanden. Voor 5 euro pp was het geregeld en hebben we een prima dag gehad! Helaas hadden we net tzatiki gegeten en was het ademen in een snorkel niet heel fris.

Woensdag 8 april
Bewolkte dag, kano's gehuurd en stukje gaan kanoën. Geen succes, onderweg regen dus na anderhalf uur weer terug. Savonds lekker met z'n 4e gekaart en gegeten. Er zit hier een Frans tentje met een hele vervelende maar toch grappige eigenaresse. Toch blijven we er terug komen omdat het eten lekker is en ze lekkere crêpes nutella hebben.

Donderdag 9 april
Het is weer tijd voor wat eiland hoppen! Met z'n viertjes op een boot werden we naar wat snorkel plekjes gebracht en een paar mooie eilanden. Waar we schildpadden gezien hebben en er waren puppy's op een eiland waar we gingen lunchen. Wat we over hadden van de lunch hebben we aan ze gevoerd en wat water gegeven, kon het niet laten om ze daar te laten liggen. Smiddags werd het bewolkt en weer wat regen dus snel terug en lekker warm douchen.

Vrijdag 10 april
Lekker geluncht en gekaart en om 2 uur vertrokken Rik en Milou weer. Leuk om elkaar elke keer zo te treffen en we zien elkaar in Cambodja zeker weer! De hele dag regen gehad, en dat zijn geen kleine buitjes. Lekker een boek gelezen dus en vrij weinig gedaan.

Zaterdag 11 april
Vandaag zijn we precies 3 maanden weg, wat gaat de tijd snel! We hebben het gelukkig nog steeds naar ons zin en kijken heel erg uit naar Cambodja. Vandaag wederom een dag vol regen, en met regen kun je hier weinig.

Zondag 12 april
Om 9 uur de lokale bus gepakt naar Puerto Princesa, duurt maar 4 uurtjes dus prima te doen. Daarna even een paar uurtjes vermaakt bij Mac Fili, ook prima te doen! Op het vliegveld gaat het hier allemaal snel en makkelijk, een uurtje vliegen verder en we zijn weer terug in de hel genaamd Manila. We wisten nog dat de gele taxi's op de meter rijden en dat we die moesten hebben. Daar hebben we dan ook driekwartier voor in de rij moeten staan, maar dat is wel stukken goedkoper. Anja was zo lief om een lekker hotel voor ons te boeken en lekker is het zeker! Even genieten van een strak wit bed met lekkere dikke kussens en een douche waar je u tegen zegt. En niet geheel onbelangrijk: een airco! Helaas is in deze stink stad weinig qua gezellige restaurantjes, of je moet er echt naar opzoek gaan. Onder tussen was het al 9 uur en werd het (weer) een burger.. Gelukkig was het echte beef waar we dan wel weer blij van werden.

Maandag 13 april
Zoektocht naar een ontbijtje was weer lastig maar toch een Amerikaanse vreetschuur gevonden waar we een omeletje gegeten hebben. Daarna weer alle foto's online gezet en smiddags lekker door een mall gewandeld. Lekker dagje uitrusten voor we naar Cambodja vertrekken.
We hebben eigenlijk maar weinig gezien van de Filipijnen maar wat we gezien hebben was helemaal top! Zon, zee strand. Fijne, vriendelijke mensen en prima eten! Na deze 3 weken zijn we wel weer toe aan een nieuw land! Het zal wel even wennen worden, van de vriendelijke mensen hier naar de (waarschijnlijk) iets minder beleefdere Cambodjanen. 3 weken mevrouw en meneer genoemd worden had wel iets!