Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2

Blijf op de hoogte en volg Jessica

24 Maart 2015 | Vietnam, Xóm Chiếu

Maandag 16 maart
Om 8 uur werden we opgehaald en bij het treinstation gedropt in Danang. Om 10 uur vertrok de trein en 6 films, 2 bruine broden met pindakaas, 40 loerende Vietnamezen en 16 !! uur verder kwamen we aan. Behoorlijk stuk afgelegd en helemaal kapot. Toen we uit de trein waren gingen Vietnamese vrouwtjes aan m'n voeten zitten, en ik begreep eerst niet helemaal waarom. Daarna zag ik dat ze helemaal dik en opgezwollen waren door het lange stilzitten. Ze bood aan om het door te prikken en leeg te laten lopen, dat aanbod sloeg ik even af. Na nog een taxi rit van een uur kwamen we aan in Mui Ne. We hadden ook nog het geluk dat we in de taxi zaten met de plaatselijke dj en hij behoorlijke nummertjes draaide om half 3 in de nacht. Het inchecken ging gelukkig makkelijk en om half 4 eindelijk naar bed! Een heerlijk bed, kamer is wel aan de weg maar een paar oordopjes in en weg waren we.

Dinsdag 17 maart
Rond half 10 werden we wakker, met gierende honger. Gelukkig hebben we een gratis ontbijt wat bestaat uit een baguette, 2 gebakken eieren, bord fruit en een kopje koffie, niet verkeerd! Mensen zijn ook heel vriendelijk van het guesthouse, zodat je je echt thuis voelt. Maar het is hier een stuk warmer dan 700 kilometer terug, en bijna te warm om je te bewegen. Toch besloten iets van Mui Ne te zien en langs het strand te lopen. Wat een tegenvaller.. Vies strand, vieze zee, overal liggen blikjes, flesjes en noem het maar op. Behoorlijke domper als je daar zo lang voor in de trein hebt gezeten. Op het strand liggen zat er dus ook niet in. Hoe zuidelijker we Vietnam in gaan, hoe brutaler ze worden. Vanavond werd aan ons op straat gevraagd of we cocaïne wilde.. Dat is weer is wat anders dan marihuana.

Woensdag 18 maart
Vroeg de wekker gezet zodat we sochtends iets kunnen doen voordat het te warm wordt. Scooter gehuurd en naar de zandduinen van Mui Ne gereden. Heel bizar hoe je van een stinkend vissersdorpje naar een woestijn gaat in nog geen 20 minuten. Daarna fruit gehaald op een markt, 1 ananas, 2 mango's en 4 bananen voor 1 euro 60!! Toen bedacht ik me dat ik al 2.99 voor een mango in Nederland betaal.. En nog naar een beekje geweest wat niet veel voorstelde. Tot dat we 2 vrouwen zagen, en de ene zich in een een of ander leren pakje ging hijsen, en ging poseren. En de ander daar druk foto's van ging maken.. Heel apart.

Donderdag 19 maart
Om 11 uur sochtends zijn we in een slaap bus gestapt naar Ho Chi Minh. 6 uurtjes over 200 kilometer. Dit komt omdat ze om de 30 meter stoppen om mensen op te pikken, ipv ze allemaal laten verzamelen op 1 punt. De chauffeur stopt ook wanneer hij wil om een peukie te roken, gewoon omdat het kan. Een lig stoel is niet ideaal, zeker niet omdat je er niet inpast. Zelfs ik niet!
Ho chi Minh is verschrikkelijk druk, 3 keer meer scooters dan in Hanoi. Maar wel weer even lekker zo'n grote stad. Savonds wederom via Tripadvisor een tentje met Indian food gevonden, hele goeie service waar je wel blij van wordt als meestal het eten voor je neus gekwakt wordt. We slapen voor 14 dollar, inclusief ontbijt. Kamer is alleen heel klein en geen ramen, wat een beetje bedroevend is. Maar prima te doen, zeker voor zo'n grote stad hebben we geen last van herrie.

Vrijdag 20 maart
Vandaag een oorlog museum bezocht. Wat heel indrukwekkend was, maar ook wel eenzijdig. Er waren in totaal 6 'kamers' waar je doorheen liep met allemaal foto's en verhalen erbij. Opzich heel interessant maar 2,5 kamer hingen vol met foto's van verminkte en mismaakten mensen. Natuurlijk is dat heel erg maar zulke foto's maken in 1 kamer al genoeg indruk. Bij sommige foto's draaide m'n maag wel een beetje om, en moest ook denken aan de geschiedenis lessen. Niet dat ik daar nog veel van weet, maar toch. Savonds bij een restaurant gegeten die voor 1 prijs 5 gangen serveerden. Was niet heel lekker, maar wel leuk om echt uiteten te zijn.

Zaterdag 21 maart
Om 7 uur ging het wekkertje omdat we om 8 uur met een bus naar de Cu Chi tunnels zouden gaan. Dit zijn tunnels die in de oorlog door de Vietnamezen zijn gebruikt om te overleven. Anderhalf uur ritje en we waren er. Gelukkig een leuke gids die goed Engels sprak, wat alles toch wat duidelijker maakt. Er zit hier ook een schietbaan bij, waar je met verschillende soorten geweren kan schieten. Beetje vreemd eigenlijk.. Op een plek waar zoveel geschiedenis is, dat je daar kan schieten. Maar goed, toch gedaan! Werd behoorlijk nerveus maar appeltje eitje. Kunnen we toch zeggen dat we geschoten hebben!

Zondag 22 maart
Ho chi minh is een hele drukke stad, maar er zit ook een parkje midden in de stad. Waar de mensen savonds sporten. Badmintonnen, stijldansen, hardlopen, voetballen, aerobics, noem het maar op. Ze hebben zelfs fitness apparaten in het park staan. Heel leuk om te zien en grappig dat eromheen overal scooters en auto's rijden, en daar de stad even stil lijkt te staan. We hebben ook om een andere kamer gevraagd want we werden langzaam aan depressief in die kleine kamer zonder ramen. Wel een stuk duurder maar een beetje fris daglicht en frisse lucht doet wonderen.

Maandag 23 maart
Vandaag ging weer de wekker vroeg, voor een Mekong delta tour. Het was 1 grote flop. Ten eerste was het 3 uur rijden naar de boot, wat ik het achteraf zeker niet waard vond. We gingen met een boot naar eilandjes, waar ze lieten zien hoe ze kokos snoepjes maakten, rijstpapier en honing. Allemaal heel leuk maar bij alles was het de bedoeling dat je iets zou kopen. Ook kregen we een muziek voorstelling, waarna ze met bakjes langs kwamen voor geld. Als laatste zaten we 5 minuten in een roei bootje, toen de vrouw die aan het roeien was zei: 'leave money now, Tip money.' Op zo'n manier dat je eigenlijk niets meer wilt geven. Wel gedaan, we kunnen het best missen maar mensen die erom vragen worden wat mij betreft overgeslagen. Het was dat we weer een dagje wat te doen hadden, maar het was niks boeiends behalve 6 uur in een hete bus zitten.

Dinsdag 24 maart
Eindelijk! Laatste dagje Ho Chi Minh. Achteraf gezien hadden we langer in Hoi An moeten blijven ipv zo lang hier, maar morgen vliegen we naar de Filipijnen! Vandaag weer alle foto's /van de camera en go pro in een internet café online gezet zodat alles veilig staat. Duurde weer een paar uur maar is het wel waard als we iets verliezen. Weer heerlijk pizza gegeten als afscheid. Dit was het voor Vietnam! Heel leuk en bijzonder land, ondanks het slechte weer in het noorden was het toch prachtig en hebben we ons goed vermaakt! Hanoi, Cat Ba, Hoi An (voor langere tijd) waren de hoogtepunten en echte aanraders!

• 24 Maart 2015 - 20:40

Tamara:

Superleuk, Jes! Heb net je verhalen vanaf begin weer gelezen, lekker avondvermaak! :D