Zuid Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Zuid Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand

Blijf op de hoogte en volg Jessica

10 Juni 2015 | Thailand, Bangkok

Woensdag 13 mei
Na een ontbijtje bij de 7eleven, die ik wel gemist had, zijn Dico en papa kaarten gaan regelen voor de ferry naar Koh Samui. Dit hadden ze snel geregeld en om half 10 werden we opgehaald en naar het busstation gebracht. Helaas vertrok de bus pas half 11 (dit had de aardige meneer niet verteld) dus moesten we nog een uur wachten. Om 12 uur gingen we de ferry op en om 2 uur waren we er. We hadden van te voren een huisje geboekt, jammer genoeg was de eigenaar niet aanwezig bij de appartementen en moesten we dik een uur wachten in de brandende zon. Toen we het huisje zagen waren we niet heel enthousiast (lees: ik werd er verdrietig van), gelukkig had hij voor een paar euro meer een heel nieuw mooi huisje. Savonds het eiland verkend op de scooter, wat voor papa nog een beetje eng was. Na de eerste doodsoversteek zag de eigenaar z'n scooters al bij het grofvuil staan, gelukkig viel dit alles mee. Koh samui is heel groot en veel gezellige straatjes! Wel veel muggen en vliegen hier, dus dat wordt goed insmeren. En voor papa en Eef de brillen op ipv lenzen.

Donderdag 14 mei
Na een prima nacht in ons huisje hebben we ontbeten met veel fruit, muesli en yoghurt. Heel fijn om gewoon zelf te ontbijten in onze pyjama's, ipv gelijk al aankleden en de stad in. Smiddags lekker op het strand gelegen en boodschappen gedaan bij de Makro (ja echt!). We hebben heeeerlijk aardappels met broccoli en een varkenshaasje gegeten. Dat was een tijd geleden!

Vrijdag 15 mei
Ik dacht dat ik veel last van muggen en kwaaltjes had maar gelukkig is m'n zus er die mij weer even overtreft met een flinke blauw paarse plek van een 1 of andere mug. Vanochtend heeft Eef lekker eitjes met paprika gemaakt en zijn we daarna op de scooter naar wat watervallen gegaan. Geen succes, alles stond droog. Wij daarentegen waren niet droog maar drijfnat van het zweet. Aangezien we behoorlijke stukken moesten klimmen om bij de fantastische waterval te komen. Daarna terug gegaan naar het dorpje waar wij zitten(lamai), geluncht en weer naar het strand gegaan. Savonds heeft Eef lekker spaghetti gemaakt!

Zaterdag 16 mei
Vandaag zijn we weer op de scooter gestapt en naar een mooi strand gereden. Veel watersporten hier en het zee water is alsof je een warm bad neemt. Daarna nog de big buddha een bezoekje gebracht en toen was het alweer tijd om de scooters in te leveren. Gelukkig ging het na een paar dagen scooteren prima bij papa! Savonds lekker een taxi gepakt naar het andere dorp en daar rondgelopen en gegeten. Moe van het zonnetje lekker naar bed!

Zondag 17 mei
Smiddags vertrokken we met de ferry van Koh Samui naar Koh Tao. Bij gebrek aan goedkoper hebben we wat duurdere kamers dan dat we gewend zijn, maar zitten we wel midden in het dorp en hebben we een airco. In Koh Tao hangt een hele relaxte sfeer, maar het is heel klein. Wel leuke straatjes met eettentjes en souvenirs winkeltjes. Nog even snel een duik genomen in de zee en het dorpje verkend. Toen ik heel wat geklikklak hoorde dacht ik dat er een stoet paarden aan kwam, jammer genoeg waren dit ladyboys met enorme plateau hakken.

Maandag 18 mei
Omdat het strand bij ons dorp niet zo heel mooi is hebben we (weer) scooters gehuurd en zijn we het eiland gaan verkennen. Met de snorkels en zonnebrand op pad! Een paar mooie snorkel plekjes gezien en 1 prachtig strand! De rest viel een beetje tegen, daar waar de wegen ook behoorlijk slecht waren. Zo slecht dat we bijna niet meer omhoog kwamen en papa zijn scooter bijna weer onderaan de berg lag. Gelukkig alleen een zachte band. Savonds naar het andere dorpje gelopen (3km heen + 3km terug). Lijkt niks en het leek afgekoeld maar niets was minder waar! Litertje zweet later zaten we heerlijk te eten. Op de terug weg stootte papa z'n teen aan een drempel waarna z'n nagel open lag. Ik weet gelijk weer waar ik m'n onhandigheid vandaan heb.. Gelukkig heb ik al 4 maanden verband, betadine en pleisters in m'n tas die nu eindelijk gebruikt konden worden!

Dinsdag 19 mei
Na al de tours die wij hebben meegemaakt in Azië waren we ook benieuwd naar die op Koh Tao. Het schijnt hier heel mooi te zijn. De tour was goed geregeld en we hebben hele mooie vissen gezien. Helaas was het koraal niet zo mooi, en ook geen haaien of schildpadden gezien. Het losse eilandje waar we heen gingen (die je op de foto ziet als je Koh Tao googelt), was werkelijk prachtig! Daar zijn we een stuk omhoog geklommen voor een mooi uitzicht en gesnorkeld met de zee komkommers en papegaai vissen. Zee komkommers zijn hele rare dingen, en Eef en ik waren er behoorlijk gefascineerd door. Na een niet zo succesvolle lunch op de boot hadden we savonds even zin in een vette hap. Lekkere burgers gegeten en daarna op het strand naar een vuur show gekeken wat heel tof was!

Woensdag 20 mei
Om 9 uur werden we naar de pier gebracht waar we een uur later vertrokken naar Koh Phangan. Of zoals papa het zegt: koh pepang/koh/koh pangpang. Na 1,5 uur kwamen we aan en zette de taxi ons af bij First villa's. Hier hebben Dico en Eef gister 2 kamers geboekt. Hele vriendelijke mensen, lekker zwembad en ziet er mooi uit. Kamers zijn wel erg oudbollig maar prima te doen. Gelijk scooters gehuurd en savonds naar het full moon party gebeuren gereden. Rond deze tijd is er (gelukkig) geen enkele party. En eigenlijk is er ook geen enkele toerist, heel koh phangan is praktisch uitgestorven. Aan de ene kant wel lekker, maar je zit ook in elk restaurant alleen te eten. De weg ernaar toe was niet zo prettig, flinke bergen en bochten waar je goed moet opletten. Er liggen ook veel honden op de weg te chillen, die toch niks te verliezen hebben en lekker blijven liggen als je aan komt rijden. Veel mensen gaan hier dronken op de scooter rijden, waar ze dan de 'tattoo' van Koh Phangan mee krijgen, namelijk flinke schaafwonden. Hier hebben we al veel mensen mee gezien en nu snappen we waarom.

Donderdag 21 mei
Na een prima eerste nacht in een hard bed met envelop kussens werden we wakker door de fluitende vogeltjes. Lekker een duik genomen in het zwembad en daarna op de scooters gestapt naar het grote strand. Van het strand kunnen we geen genoeg krijgen!

Vrijdag 22 mei
Vandaag een stuk met de scooter gereden om wat andere stranden te bekijken. Helaas staat het water overal heel laag, waardoor viezigheid en rotsen tevoorschijn komen en het water vies warm is. Het is nog steeds erg mooi en de stukken rijden op de scooter zijn heerlijk! Lekker in het windje en er is geen kip op de weg. Dico ging trainen bij de boksschool waar hij vorig jaar ook geweest is en wat toen heel goed beviel. Ook deze keer was het weer erg leuk!

Zaterdag 23 mei
Vandaag stonden de andere strandjes op het programma. En een viewpoint waar je alles mooi kunt zien. Helaas voelde ik me vandaag niet top en kon ik niet genieten van het weer en de zee. Smiddags ging het hard waaien en kwam er een bijzonder donkere lucht aan. Toen zijn we maar op de scooter gestapt en terug gereden. Ik heb lekker in de airco op bed gelegen en Dico ging weer trainen. Savonds over de markt gelopen wat heel leuk was! Het dorpje zag er gelijk een stuk gezelliger uit. Daar spiesjes, pizza en andere dingetjes gegeten en thuis nog een potje gekaart. We hadden nog bezoek van een vriendelijke huiskat die eerst in onze kamer binnen zat. En daarna aan de andere deur zat te krabben en te miauwen dat hij naar binnen wilde. Gelukkig was papa de held en heeft ie hem een opdonder de trap af gegeven.

Zondag 24 mei
Dico ging vanochtend boksen kijken in het dorpje bij een sport café, om van z'n eigen spierpijn bij te komen. Voor ons een goede gelegenheid om een Thaise massage te nemen! Ik heb zelf nog geen Thaise massage gehad dus was erg benieuwd. Alledrie tevreden de ervaringen uitgewisseld. Bleek dat papa iets heel anders had mee gemaakt dan wij. Blijkbaar de mannen methode (over je benen heen lopen enz.) Daarna weer naar het strand van Haadrin (fullmoonparty) gegaan, wat we toch wel het mooiste en lekkerste strand vonden. Nog even genoten van het lekkere weer en smiddags werd het weer bewolkt. Savonds weer bij de food court gegeten waar je kunt kiezen uit heel veel verschillende kleine hapjes.

Maandag 25 mei
Om 6 uur op want wij hadden de vroege ferry naar Phuket. Afscheid genomen van pap en Eef, die zien we over 3 weken alweer. Heel leuk gehad met z'n 4e en mooie dingen gezien! Toen begon de reis, eerst 3 uur met de ferry, toen een bus, daarna een minivan, hierna mochten we dik 2 uur wachten op een andere minivan. Toen die er eindelijk was, was het nog 4,5 uur rijden naar Phuket. Na een lange dag kwamen we aan in een heel regenachtig en grauw Phuket. Niet wat we verwacht hadden. Gelukkig is het appartementje wat we gehuurd hebben echt super. Heel groot en 21 euro per nacht. Gelijk de supermarkt opgezocht en lekker een pasta gemaakt. Jammer genoeg was de pasta saus mierzoet, hadden we kunnen weten, alles in Azië is gezoet. (Happy italy, ik mis je!)

Dinsdag 26 mei
Na een heerlijke nacht in het grote zachte bed hebben we zelf eitjes gebakken. Toen even Phuket town verkend maar dat hadden we al snel gezien. Lekker broodjes gerookte zalm gemaakt en daarna weer een stuk gaan rijden met de scooter naar het drukke gedeelte van Phuket. Het is nog geen minuut droog geweest dus dat is heel jammer. Een paar souveniertjes gekocht en toen het echt niet droog werd maar gewoon terug gaan rijden. Ondanks de poncho's waren we toch helemaal doorweekt. Omdat we nog pasta overhadden van gister hebben we weer een pasta gemaakt vanavond en deze was heel lekker!! Kip met Philadelphia (van 5 euro) en een beetje knoflook! We zijn niet zo moeilijk meer. Daarna lekker een filmpje gekeken op de bank.

Woensdag 27 mei
Dico is vanochtend gaan trainen en kwam met appelmoes benen terug. Ik heb heerlijk een zoetsappige meiden film gekeken op de bank. Smiddags zijn we weer naar het drukke, foute gedeelte gegaan van Phuket. Enigszins droog zag het er al een stuk anders uit. Leuk wil ik niet zeggen. Hele foute oude mannen met hoge sportsokken, dikke buik in hun broek en een Chang tanktop die opzoek zijn naar vrouwen. Of mannen, alles voldoet wel. Ook veel Duitsers, Russen en Fransen. Gezellig volk..

Donderdag 28 mei
Vandaag was het weer alweer een stuk beter. We zijn naar Paradise beach gereden, maar dit viel erg tegen. We moesten 100 baht per persoon betalen om binnen te komen. Nu is dit op zich niet erg maar het stelde weinig voor. Allemaal rijen met ligbedjes, waar de oude verlepte Russen op kunnen zonnebaden en een klein stukje strand. En wij dachten dat Aziaten erg waren met selfies maar de Russen kunnen er ook wat van! Hele fotoshoots van vrouwen die half aangespoeld op het strand 'sexy' liggen te doen. Toen het zonnetje weer verdwenen was zijn we terug gegaan naar ons appartement en weer lekker zelf gekookt!

Vrijdag 29 mei
Ondanks dat het alweer beter weer werd in Phuket hebben we toch besloten om terug te gaan naar Koh Samui. Hier hadden we echt het vakantie gevoel wat we de laatste 2 weekjes nog wel willen. Helaas hoort daar wel een hele dag reizen bij, wat niet zo soepel verliep als we gehoopt hadden. Tussen 8.15 en 8.30 werden we opgehaald, maar dit duurde een eeuwigheid. Na een paar telefoontjes waarbij we elke keer als antwoord kregen '5 more minutes' kwam onze taxi bijna 2 uur later dan gepland. Hierna werden we overgezet op een dodelijke minivan die met 180 over de weg scheurde. Wat 4 uur zou moeten duren deed deze meneer 3 uur over en zo hadden we de verloren tijd aardig ingehaald. Hierna werden we overgezet op een tuktuk, en naar een pier gebracht. Daarna nog een uur in een bus naar de pier waar we vanaf zouden varen, en toen nog 1,5 uur varen. Na de minivan die ons bij t guesthouse afzette was het klaar, dachten we. Jammer genoeg was de eigenaar niet aanwezig en was Dico instaat om een ruitje in te tikken. We vroegen aan de buurman of hij wist waar hij was. Als antwoord kregen we weer;' no, i don't know, but 5 more minutes. He is my brother.' Fijn dat hij niet weet waar hij is, maar we wel maar 5 minuten moeten wachten. Leuk om een uur later te zien dat de eigenaar een Hollandse gozer was en dus duidelijk niet z'n broer. Daarna de smerigste pizza ooit gegeten in een hele vreemde zaak van een Oostenrijker. Dit was een vieze man, die in eng Engels/Duits jonge meisjes aan het versieren was. Snel het eten naar binnen gebeukt en lekker naar bed gegaan.

Zaterdag 30 mei-zaterdag 6 juni
Een heerlijke week gehad!
We zitten nu in Chaweng, het drukkere gedeelte van Koh Samui. Weer lekker naar het strand geweest, winkeltjes gekeken, souveniertjes gekocht, met een scooter/motor rond het eiland gereden en weer een beetje bijgekleurd. Op de 2e hebben we Max hier gezien samen met Sophie, een meisje die hij ontmoet heeft. Elke avond gezellige avondjes met 2 euro cocktails, pizza, Indiaas eten en Thais natuurlijk. Ook nog Dico zijn verjaardag gevierd, al is dat wel gek zo ver weg. Geen taart, nu we bijna naar huis gaan wachten we wel even op de appeltaart thuis! Leuke week gehad, en eigenlijk al een beetje de afsluiter van de reis vind ik. Samui vonden we zeker het leukste eiland en we hebben ook flink wat tijd hier doorgebracht.

Zondag 7 juni
We hebben de afgelopen week continu het weerbericht bekeken op Krabi, en dit was niet heel best. Daarom zijn we zo lang blijven hangen op Koh Samui. We hebben toch besloten om vandaag de boot/bus te pakken naar Krabi en hopen dat het weer mee valt, omdat we toch nog iets meer wilden zien. Sochtends werden we om 8 uur opgehaald en om 8 uur savonds kwamen we aan in Krabi. De reis duurde dus 5 uur langer dan we gedacht hadden, en we hebben in behoorlijk wat verschillende vervoersmiddelen gezeten. Eerst een minivan, bus, boot, bus, tuktuk, bus (deze ging stuk dus na 2 uur wachten..), een nieuwe bus, en tot slot een tuktuk naar het hotel. We waren helemaal gesloopt en hadden zo'n honger. Gelukkig ziet de kamer er mooi uit en zit er een Italiaans restaurant onder ons, met heerlijke pizza's!

Maandag 8 juni
Eerste echte dag in Krabi, Aonang en tevens ook gelijk de laatste. Ondanks de slechte weersvoorspellingen, waar we dan ook op voorbereid waren, viel het weer ons alles mee. We hebben een scooter gehuurd en zijn richting het strand gereden. Daar hebben we een longtailboat gepakt naar het bekende Railay Beach. En we hadden geluk, het zonnetje scheen volop! Paar uurtjes op het strand gelegen en toen begon het flink te waaien. De boot terug was dan ook geen pretje, het werd een golfslag bad in de boot en we waren helemaal doorweekt. Daarna met de scooter door de stad gereden en winkeltjes gekeken.

Dinsdag 9 juni
Het zit er alweer bijna op! Vanochtend vroeg zijn we naar Bangkok gevlogen, en dit voelde al en beetje alsof we naar huis gingen. Maar we hebben nog 2 daagjes Bangkok, waar we niet heel erg enthousiast over zijn. Dankzij Dico z'n oma slapen we poepie luxe in een mooi hotel met een zwembad, waar we heel blij mee zijn! Even een duik genomen en toen met Max en Sophie naar MBK mall gegaan. Dit is een belachelijk groot winkel centrum waar we een paar uurtjes rond gelopen hebben. Ook nog naar de bioscoop geweest waar we de film Spy hebben gezien, leuke film! Wat sushi gegeten en lekker naar bed gegaan.

Woensdag 10 juni
Laatste dag is aangebroken! Gelukkig een goede nachtrust gehad en na een ontbijtje lekker naar het zwembad gegaan. Smiddags nog even souvenirs gekocht en savonds naar een bokswedstrijd gaan kijken. Wat voetbal in Nederland is, dat is Muay Thai hierzo, en dan nog 10 keer erger. We hadden de goedkoopste kaartjes van 30 euro per stuk, en zaten tussen de Thaise wilde mannen. Ze wedden op degene die zij denken dat gaat winnen, en dat zorgt voor veel lawaai. Mooi om te zien!

Donderdag 11 juni
Dit was het dan, 5 maanden zuid oost Azië zitten erop! We hebben een fantastische tijd gehad met veel mooie herinneringen. Begonnen in noord Thailand waar we een mooie 6daagse scooter trip hebben gedaan. Hoogtepunt uit Laos is zeker weten de ballonvaart in Vang Vieng. Daarna door naar Vietnam waar we het meest genoten hebben van Hoi An. De beste beslissing was om naar de Filipijnen te gaan, waar Port Barton ons plekje is geworden. Hoewel Cambodja onder aan het lijstje staat hebben we van Siem Reap toch wel erg genoten. Tot slot het mooie zuiden van Thailand, ondanks dat we niet alles gezien hebben wat we wilden door het slechte weer. Vonden we het uiteindelijk echt niet erg om bijna 2 weken op Koh Samui te verblijven! Al met al een super mooie tijd gehad en zeker voor herhaling vatbaar!