Cambodja 2 - Reisverslag uit Ban Lo Long, Thailand van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Cambodja 2 - Reisverslag uit Ban Lo Long, Thailand van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Cambodja 2

Blijf op de hoogte en volg Jessica

26 Mei 2015 | Thailand, Ban Lo Long

Vrijdag 1 mei
Na een prima nacht en een rondje door Battambang kwamen we er al snel achter dat de stad zelf vrij weinig voorstelt. Alle activiteiten liggen buiten de stad, dus een scooter is wel noodzakelijk. Een scooter huren terwijl het (alweer) een 1 of andere feestdag is, is een lastig verhaal. Dit verklaart ook waarom er een soort van moskee naast ons hotel al sinds aankomst aan het blèren is. Wat we trouwens gelukkig bijna niet meer horen als de fan aanstaat.
Na een ochtendje door de stad lopen om een scooter te zoeken waren we drijfnat van het zweet maar hadden we er wel één gevonden! Direct daarna de spullen gepakt en op de scooter naar de nummer 1 attractie van Battambang gegaan: het bamboe treintje. 10 dollar armer in een halfuur tijd en het stelde vrij weinig voor maar toch grappig om gedaan te hebben. Smiddags zijn we naar de grotten gegaan. In de tijd van de Rode Khmer zijn hier 9000 mensen vermoord door ze in de zogenoemde Killing Cave te duwen. Gruwelijk om dit te zien.

Zaterdag 2 mei
Na een heel goedkoop en lekker ontbijt bij een klein restaurantje zijn we naar een hotel gereden waar we voor 5 dollar pp de hele dag van het zwembad konden genieten. Dat was het zeker want het was weer dik 40 graden. Dan is een verkoelende duik wel lekker! Om 4 uur hadden we afgesproken met een 'kok' bij zijn restaurant voor een kook cursus. Deze jongen is ergens in de 20 en deed het met veel plezier. Hij nam ons mee naar de markt om wat ingrediënten te kopen en wat dingen te vertellen. We waren maar met z'n 2e dus een privé kookles! We hebben beef loklak, spring rolls (oftewel een ordinaire loempia), chicken soup en een chocolade taartje gemaakt. Erg lekker en leuk om te doen! Savonds even met het thuisfront geskypt ivm moeders verjaardag, leuk om iedereen weer te zien en vooral zenuwachtige papa omdat hij en Eef maandag naar ons toe vliegen!

Zondag 3 mei
Lekker dagje aan het zwembad gelegen bij een hotel. Smiddags nog even naar een tempel gereden maar dat was niet veel soeps. Toen we naar een restaurant reden savonds, zagen we hoe een jongetje van een rotonde afviel boven op z'n kop. Wij stopten gelijk en Dico droeg hem naar wat mensen aan de overkant. Heel bizar om te zien dat deze mensen het jongetje niet wilden helpen. Ze zijn hier heel hard, maar als er een jongen van 6 voor je neus staat met overal bloed dan verwacht ik op z'n minst een doekje. Maar nee, ze werden boos op Dico dat hij hem daarheen had gebracht. En voor we het wisten liep het jongetje met z'n vriendjes hard huilend weg..

Maandag 4 mei
Na een ochtend zonder airco, warme douche en wifi kwamen we beneden bij de scooter en zagen we dat we een lekke band hadden.. De scooter maar gelijk terug gebracht en de rest gaan lopen. Om 12 uur zouden we weer terug naar Phnom Pehn vertrekken. We moesten half 12 aanwezig zijn, om half 1 vroegen we ons toch af waar de bus bleef. Toen besloot een meneer ons maar naar het busstation te brengen. De bus lag vol met mais en andere troep, aangezien deze mensen nooit van een prullenbak gehoord hebben. Uiteraard ging de Cambodjaanse karaoke weer aan en konden we weer 6 uur lang hiervan genieten! Aangekomen in het oude vertrouwde guesthouse Pratna zijn we snel gaan eten en ons bedje ingedoken.

Dinsdag 5 mei
Papa en Eef zijn gister gaan vliegen en vandaag aangekomen in Bangkok! Nog maar 2 dagen en dan zijn ze in Cambodja!
Wij zijn vandaag naar de grote markt gegaan, en een shopping mall. Heerlijk in de airco even wat troep bekijken en zelf wat souveniertjes gekocht. Savonds heb ik Dico z'n kop getrimd en dat lukte nog aardig goed! Daarna een bezoekje gebracht aan Flicks, dit is een soort bioscoop met matrassen en kussens op de grond. Heel schoon en 2 films gezien. Eerst een nieuwe film: Wild. Deze was wel goed en daarna een hele oude en toepasselijke : the killing fields.

Woensdag 6 mei
Een hotel opgezocht met een groot zwembad en hier de hele dag gelegen! Helaas betaal je hier 5 dollar voor een flesje water (dus eigen water mee nemen) en ook 100 dollar per nacht zagen we later maar verder is het heerlijk! Zitten wel veel wespen waar ik ook nog door gestoken ben.
Van de bioscoop waar we gister geweest zijn, zijn 3 vestigingen. En vanavond zijn we naar bioscoop 2 gegaan. Waar we de film Citizenfour gezien hebben, wederom een hele goede film.

Donderdag 7 mei
Vandaag is het zo ver!! Even een paar uurtjes aan hetzelfde zwembad als gister gelegen en daarna naar het vliegveld vertrokken om paps en Eef op te halen. Na een uur vertraging kwamen ze dan eindelijk aan! Ze keken hun ogen uit in de tuktuk rit naar het guesthouse. S'avonds hebben wij Phnom Pehn laten zien en hun een lekkere curry laten eten! Heel gezellig, gek om weer samen te zijn na 4 maanden.

Vrijdag 8 mei
Voor 20 dollar een tuktuk gehuurd voor de hele dag, en hij zou ons naar de gevangenis, the killing fields en de central market brengen. Na een uurtje in de gevangenis wat wij al gezien hadden zijn we gelijk doorgereden naar the killing fields. Dit was niet zo'n comfortabele rit. Het was heel druk, geen normale weg en achterlijk warm. Gelukkig waren wij niet de enige en hadden paps en Eef het ook bloedjeheet. Bij the killing fields kregen we een hele goede audio tour in het Nederlands, waar je bij elke nieuwe plek/bordje een nieuw verhaal kon aan klikken. Heel indrukwekkend wat voor bizarre dingen daar allemaal gebeurd zijn, vooral bij de killing tree, waar baby's tegenaan werden doodgeslagen kreeg ik dikke kippenvel terwijl het 40 graden was. Het maakte het ook nog echter, doordat er overal kledingstukken lagen en als je goed keek zag je ook overal botten.. Heel bizar dat je eigenlijk gewoon over mensen heen loopt.
Na een indrukwekkende ochtend zijn we even naar de central market geweest, en naar een mall om even een uur in de airco af te koelen. Savonds weer heerlijk gegeten samen!

Zaterdag 9 mei
Vandaag zouden papa en Eef hun eerste Aziatische bus reis mee maken van Phnom Pehn naar Siem Reap. Wij hadden al kaarten gekocht en dit was een hele luxe bus, waar we water en chocolade broodjes kregen.. Zo luxe hebben wij het nog nooit mee gemaakt in 4 maanden tijd. De Aziatische busreis was dus gewoon een prima rit. Tot dat een meneer van de bus in zijn Cambodjaanse Engels ons wilde bedanken voor de rit, en ons vertelde dat wij onze 'valubles' niet moesten vergeten.
Eenmaal aangekomen in een hotel bleek dat de kamer 8 dollar duurder
zou zijn daar, dan als we hem via Agoda zouden boeken. Dus terwijl we bij de receptie zaten boekte Dico 2 kamers voor 12 dollar per stuk via de site ipv bij de balie zelf. Prima kamer. Totdat we een pakje (half gebruikte) condooms aantroffen in de badkamer.. Gelukkig was alles verder schoon, voor zover we weten.
Siem reap is heel gezellig met veel marktjes en stalletjes waar je shakes kunt kopen.

Zondag 10 mei
Van 8 tot 1 doorgebracht in Ankor Wat. Dit was heel mooi om te zien, maar vooral ook heet. We waren na een halfuur al drijfnat van het zweet. Hierdoor kan je wel minder genieten van alles en ga je niet 10 minuten staan kijken ergens. Jammer maar doe je weinig aan. Daarna even gezwommen en gedoucht (wat wel flink nodig was). De nekken van de familie Goudswaard waren aardig verbrand door een ochtend Ankor Wat dus een beetje verkoeling was wel lekker. Daarna weer gekaart, gegeten, gedronken en om de vervelende mensen gelachen op de markt. Opdringerige mensen die slecht Engels kunnen, wat leuke zinnen oplevert.

Maandag 11 mei
Er zit een zwembad bij ons hotel waar we vandaag even flink gebruik van hebben gemaakt. De hele dag gezwommen en savonds weer over de markt gelopen en souveniertjes gekocht.

Dinsdag 12 mei
Smiddags om half 4 vlogen we naar Bangkok waar we 2 uurtjes moesten wachten voor onze 2e vlucht naar Surat Thani. Gelukkig ging alles goed met onze tassen en stond er op het vliegveld in Surat Thani een meneer ons op te wachten met een blaadje met onze namen. Rond half 10 waren we eindelijk in het hotel, wat er goed uit zag! Wel weer een hard bed, dat is iets wat ik niet gemist heb aan Thailand. Papa vond het gelijk een stuk beter in Thailand. Met name omdat er geen gaten in de weg zaten en er gewoon normaal gereden werd.