Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Tân Thành (1), Vietnam van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Tân Thành (1), Vietnam van Jessica Goudswaard - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 1

Blijf op de hoogte en volg Jessica

15 Maart 2015 | Vietnam, Tân Thành (1)

Woensdag 25 februari
Na veel pijn en moeite om een ontbijt te bestellen bij het enige restaurant hier. Kreeg Dico snottebellen ei, en ik gelukkig een broodje nutella. Plus 2 broodjes nutella to go! Hele bevalling maar het is gelukt. Daarna om half 11 snel gaan kijken of we met de bus naar Dien Bien Phu (Vietnam) konden. Bus zat achterlijk vol, geen zit plaatsen maar dit was misschien wel het enige busje dus dan maar even afzien. Gelukkig brachten ze plankjes die je in het gangpad tussen de stoelen kon doen. Zodat je kon zitten. Ik heb nog even geteld en we zaten met +- 40 man in het mini busje, ongelofelijk. Bij de grens ging alles prima ondanks dat de Laotianen verschrikkelijk voordringen. Om half 4 kwamen we in Dien Bien Phu aan en werden zo wat uit het busje getrokken door ongeduldige Vietnamezen die ons in een andere bus wilden duwen. We wilden eigenlijk direct door naar Hanoi en 2 uur later zou er een slaapbus gaan dus dat kwam mooi uit. Even snel een noodle soepje naar binnen gegooid wat nergens naar smaakte en ook niet vulde.. Water met lente-ui. De geplande aankomsttijd van de bus in Hanoi was half 7 sochtends, ideaal. We stapten de bus in en hadden eigenlijk gelijk alweer honger.. Niet echt een prettig gevoel als je weet dat je nog aardig wat uurtjes te gaan hebt met alleen koekjes. Rond een uur of 9 gingen we eten bij een stop langs de weg. Niet te vreten dus beiden een paar kommetjes droge rijst gegeten. Niet geslapen de hele nacht, door alle hobbels en bobbels vloog je alle kanten uit in je ligstoel. De chauffeur bleef ook maar toeteren en keihard remmen en dat er mensen aan het kotsen waren hielp ook niet echt mee. Jammer dat ze nu een keer te vroeg zijn in Azië en we tussen 4 en half 5 sochtends al aankwamen. Niks open, behalve een kroeg waar je hond kon bestellen. Dan maar voor het hotel voor de deur gewacht als een stel arme sloebers. We hebben wel de stad zien ontwaken en dat was wel grappig achteraf. Hoe ze op de hoek 600 zakjes met broodjes klaarmaken om rond te brengen bij de hotels en aan de deur hingen. 5 uur later dan we waren gearriveerd konden we eindelijk in bed liggen. Waar we wel 11 trappen voor omhoog moeten lopen (goed voor de beentjes!!). Nadat we even getukt hadden kwamen we weer in het bruisende Hanoi en schrokken we ons dood, wat een chaos! Scooters, auto's, iedereen toeteren en niemand rijd waar die hoort te rijden. Heel verschil met Laos maar wel even lekker. Smiddags wel bij Joma Bakery Edammer kaas gegeten, ik was gelukkig! Daarna opzoek naar een H&M, nergens te vinden helaas. Savonds romantisch gedineerd bij KFC, om onszelf te belonen voor de zware reis.

Vrijdag 27 februari
Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan, taxi gepakt en naar een winkelcentrum gegaan. Het valt me op dat de taxichauffeurs geen idee hebben waarheen en hoe ze moeten rijden. Elke dwaas zou hier taxi chauffeur kunnen zijn. Savonds bij Noodle & Roll gegeten, erg lekker! Tripadvisor.nl is je beste vriend op reis! Helaas was er geen avondmarkt terwijl die er wel had moeten zijn, jammer! Wel een spijkerbroek gekocht want die miste ik toch wel heel erg. Zeker nu het weer niet zo best was heb je die wel nodig. Een duur geintje maar is het wel waard!

Zaterdag 28 februari
Een vriend van Dico, Martijn is ook in Hanoi. Sochtends hebben we hem opgehaald en zijn we met de bus naar Cat Ba gegaan. Het weer valt heel erg tegen. In een grote stad is dat niet zo erg maar hier wel. Regenachtig en bewolkt maakt het strand er niet mooier op. Toen we de bus uitstapten na 5 uur reizen stond er gelijk al een meneer die ons naar z'n hotel wilde brengen. Waar hij 5 dollar voor een kamer vroeg, helemaal prima hoefden we ook niet verder te zoeken! Fijne kamer ook, wel smerig dikke dekens waar ik niet onder wilde liggen door alle verhalen over bedbugs. Gelukkig liggen er ook lakens. Verder niet veel gezien van Cat Ba omdat het zo bewolkt was en bijna donker. Heeft wel veel potentie maar moet nog een beetje groeien. Alles is hier wel heel goedkoop.

Zondag 1 maart
Boot tour geboekt voor een hele dag, van 8 tot 5. Erg mooi onderweg, zeker tijdens de 2 uur die we gingen kanoën. Was sommige stukjes toch nog best zwaar en behoorlijk koud. Ook nog een aapje gezien, de gids reageerde zo verbaasd dat ik me afvroeg of hij zelf ooit wel eens een aap gezien had. Lunch op de boot was ook prima te doen! Van te voren werd er verteld dat je ook van een rots af kon springen, 15 meter hoog. Dan stel je je voor dat dat goed bereikbaar is, veilig, aangezien deze tour vrijwel elke dag gaat. Toen we daar met de boot aankwamen zag het er totaal niet veilig uit en vertelde de gids dat je zonder schoenen zeker niet naar boven kon omdat het te scherp was. Dico, Martijn en wat meiden zijn erheen gezwommen. Die gasten kwamen er al snel achter dat het voor de meiden met kleine beentjes niet te doen was. Er was geen normaal klim pad naar boven, maar klauteren en met je benen je afzetten. De drie gasten stonden eindelijk boven en toen vonden ze het toch wel heel erg hoog! Eerst moest de gids springen zodat ze zagen dat het veilig was. Daarna zaten we met een paar bibberende, snotterende jongetjes op de boot, en een paar mooie foto's/filmpjes rijker! En een grote glimlach natuurlijk.

Maandag 2 maart
Regen regen regen.. Vanwege het deprimerende weer besloten om niet langer op Cat Ba te blijven en de bus boot bus bus bus te pakken naar Ninh Binh. In de bus vond een man het heel normaal om te spugen in het gangpad, en daarna met z'n schoen uit te smeren, lekker! Ninh binh is niet zo'n gezellige maar wel een heel grote stad. Zelfs verkeersregelaars op straat, die een beetje op een fluitje blazen en verder weinig doen. We slapen in een hotel voor 14 dollar, duurder dan we wilden maar we hebben wel een bad! Heerlijk en belachelijk veel gegeten bij een restaurantje wat op Tripadvisor stond. Deze mensen weten precies hoe je een zaakje moet runnen, een beetje Engels en een vol bord kan al genoeg zijn!

Dinsdag 3 maart
Lekker uitgeslapen en een scooter gehuurd. Smiddags met een bootje rondgevaren waar een vrouw de hele tijd roeit. Soort Venetië maar dan anders. Wij hadden alleen de pech dat het heel druk was, toeristen zijn opzich niet erg. Maar Aziatische toeristen wel.. En wij mochten met 4 allerergste in een bootje, wat een feest! Smerige brutale luidruchtige honden. Foto's maken van alle dames die in andere bootjes voorbij kwamen. En daarna vragen of hij een foto van me mocht maken, denk het niet meneer. Sowieso vond ik het vandaag bizar hoe erg wij werden aangestaard. Het is vrijwel normaal geworden dat er af en toe naar je gekeken wordt, maar dit was een beetje ongemakkelijk.
Savonds weer bij hetzelfde tentje gegeten. Waar we ook koekjes en snoepjes meekregen voor onze reis van morgen. Erg lief!

Woensdag 4 maart
Treinreis van 8 uur naar Dong Hoi. Lekker films gekeken en de reis was zo om! Schrok me dood toen er een muis uit me tas kwam kruipen in de trein, na een klein gilletje durfde die gelukkig niet meer terug te komen. Of het kwam door de smerige tenen lucht van de mevrouw achter me, die met haar poezelige voetjes op mijn armleuning lag. In Dong Hoi een prima hotel, uiteraard weer een hard bed wat een verrassing! Verder is hier heel weinig, tot vrijwel niks.

Donderdag 5 maart
Wat een spannende dagen.. Weer een trein reis vandaag! Van 4 uurtjes door naar Hue. Leuke stad, veel restaurantjes en barretjes. Goed hotel voor 10 euro, en eindelijk een zacht bed!! Dit is ook de eerste dag voor ons in Vietnam dat het goed warm is, waren we ook wel weer even aan toe! Toen we over de avondmarkt liepen sprak een Vietnamees meisje ons aan. Ze wilde even Engels met ons praten omdat ze wil oefenen voor haar opleiding. Ze vertelde dat ze elke dag rond 4 uur naar het park gaat om toeristen aan te spreken voor een babbeltje. Super goed dat ze dat durft, en leuk om haar te helpen!
Savonds Rik en Milou weer ontmoet hier in Hue en lekker uiteten geweest. Uiteraard weer helemaal lek geprikt dus morgen een lange broek aan s avonds.

Vrijdag 6 maart
Met z'n viertjes scooters gehuurd en gaan touren door Hue. 12 kilometer verder scheen een strandje te zijn, goeie bar dus dat leek een goed plan. Ondanks dat het niet zulk lekker weer was. Super goeie plek, weer iemand die begrepen heeft hoe je geld kan verdienen aan toeristen. Jammer dat het dik 2 uur duurt voor je je eten krijgt, en we er allemaal behoorlijk chagrijnig door waren.. Ook naar het citadel gereden, waar niet zo veel aan was.
80% van de mensen in Vietnam is niet gelovig, wat je wel goed kan merken. De mannen zijn wat losser, kijken meer en durven tegen vrouwen te praten. En in Hue wordt er s avonds om de 30 meter gevraagd of je marihuana wilt, zonder schaamte. Hier worden we wel een beetje moe van.

Zaterdag 7 maart
Jarig! Wakker geworden met super lieve filmpjes van familie en vrienden waar ik heel blij van werd! Toch wel een beetje gek om in Vietnam te zijn en jarig te zijn, dat is een verjaardag om nooit te vergeten!
Vandaag weer scooters gehuurd en 2 uur rijden vanaf Hue liggen de Vinh Moc tunnels van de oorlog. Helaas was het bijna 3 uur scooteren en waren we helemaal zwart van de uitlaatgassen toen we er aankwamen. Maar toch wel iets wat je moet zien als je hier bent. Rondleiding gehad van iemand die bijna geen Engels kon maar ik vond het wel heel bizar om te zien dat daar echt families in leefden, en hoe dat helemaal in elkaar zat. Heel smal en laag, zodat het voor Dico ideaal was om door de tunnels te lopen! Lekker sushi gegeten savonds, een prima verjaardagsmaaltijd!

Zondag 8 maart
Dag 4 Hue alweer, eigenlijk wisten we ook niet zo goed wat te doen vandaag. Gelukkig scheen het zonnetje voor het eerst, wat het al een stuk prettiger maakt dan alleen die benauwde lucht. Milou kwam op het geniale idee om gewoon bij grote hotels te vragen of we van hun zwembad gebruik konden maken. Ja hoor, bij het eerste hotel was het al raak. Lekker zwembad, prima ligbedjes, lekker dagje!

Maandag 9 maart
Dag Hue! Bij een bedrijf een scooter gehuurd, en naar Hoi An gereden. Eerste stuk viel behoorlijk tegen maar laatste 2 uur waren fantastisch mooi. Zodra we de berg over waren werd het stralend weer, goed zonnetje en we reden langs het strand met helder blauw water! De zogenoemde Hai Van Pass. We waren even heel gelukkig aangezien we nog geen mooi strand gezien hebben. Het bedrijf brengt onze tassen naar het hotel in Hoi An, ideaal! Hoi An is heel leuk, Gezellig, kleine straatjes met veel winkeltjes en eet tentjes. Na zo'n dag op de scooter wilden we wel douchen en wat schoons aan, er was ons verteld dat de tassen rond 5 uur er zouden zijn. Half 8 waren ze er pas en konden we eindelijk douchen en gaan eten. Weer bij een Indian restaurant gegeten, wat zeker niet tegenviel!

Dinsdag 10 maart
Wat een lekker weer! Hop zwemkleding aan en naar het strand! Lekker zand, voor 1 euro een strandbedje en heerlijk water!
Hoi An is savonds heel mooi, met alle lampjes en dingen. Beetje romantisch ook wel.

Woensdag 11 maart
Precies 2 kalender maanden weg vandaag, en al op de helft van Vietnam! Wat gaat het hard. Vanochtend heel smerig ontbeten, ei gebakken in vissaus. En een bananen shake over de datum.. Maar uiteraard wel weer naar het stand geweest, wat het wel weer een beetje goed maakte.

Donderdag 12 maart
In Hoi An kunnen ze heel goed kleding/schoenen/tassen maken. Wat je maar wilt, in welke kleur je maar wilt, helemaal op maat. Toen Dico al die mooie pakken zag hangen kon hij niet achterblijven. Na een goeie zoektocht op Tripadvisor.nl een zaak gevonden met prima reviews. We werden goed geholpen maar toch is het wel spannend hoe het eruit gaat zien.

Vrijdag 13 maart
Ik kon natuurlijk niet achterblijven en heb een leren tas laten maken, heel benieuwd hoe die gaat worden! Dico z'n pak vandaag gepast, en die zat als gegoten. Nog een paar kleine aanpassingen en hij zit perfect! Bizar hoe ze binnen een dag een pak kunnen maken, heel knap.
Het eten valt tot nu toe wel tegen in Vietnam. Westers eten koken kunnen ze niet, daarvoor moet je echt naar een zaak opzoek gaan die bijvoorbeeld alleen Italiaans aanbied. En het lokale eten is tot nu toe ook niet heel best, een enkele keer dat het lekker is. Maar vaak niet genoeg.
De taartjes daarentegen zijn wel heel goed en lekker! En Indiaas eten bevalt tot nu toe ook heel erg goed!

Zaterdag 14 maart
Vandaag zijn we naar Danang gereden om daar alvast treinkaartjes te kopen voor als we hier maandag weg gaan. Dik driekwartier rijden, en wat een lelijke stad is Danang. Alleen maar hotels en ressorts terwijl ik me niet kan voorstellen dat iemand daar wil zitten. Bij het station Rik en Milou uitgezwaaid, die hebben iets minder lang in Vietnam dus die gaan alvast door. Op de terugweg, 12 kilometer voor Hoi An stopte de scooter ermee.. Stonden we daar langs de weg. Gelukkig reden er veel taxi's en hebben we de scooter laten staan. Belachelijk duur, voor 12 kilometer betaalden we 200.000 dong. Dat is ongeveer 10 euro. Na een beetje aandringen kregen we dat gelukkig terug van het verhuur bedrijf. We hebben daar een uur gewacht tot er 2 van het bedrijf met ons mee konden rijden om de scooter op te halen. Angst dat de scooter gestolen zou worden hadden ze niet.. Gelukkig stond hij er nog en kostte het ons alleen benzine. En kregen we een andere scooter natuurlijk. Savonds weer in het gezellige centrum gegeten, en mijn leren tas en Dico z'n pak opgehaald. Beiden heel tevreden mee!

Zondag 14 maart
Vroeg de wekker gezet om UFC te kijken in een sportbar. Slecht beeld en juist degene die Dico wilde zien viel weg, maar ach je kan niet alles hebben. Het pak en de tas en wat souveniertjes gaan we opsturen naar Nederland. Omdat we weinig zin hadden om daarmee nog 3 maanden te sjouwen. Per boot duurt het 3-4 maanden, en ongeveer 40 euro. Nu hopen dat het goed aankomt!
Daarna in een 'internet café' de tickets geboekt naar de Filipijnen. Hier zaten nog 30 jonge jochies te gamen en een pakje sigaretten weg te roken binnen een halfuur. Hier dronken ze nog wat smerige redbull flesjes bij weg, en ze zagen er tevreden uit. Blij dat we de tickets geboekt hebben, niet meer over nadenken en 25 maart vliegen!

• 15 Maart 2015 - 12:35

Astrid:

Weer een mooi en spannend verhaal ,je wordt er een kei in jes.absoluut leuk voor thuis straks.kan niet wachten op de volgende verhalen .tot gauw.

• 15 Maart 2015 - 19:32

Anja:

Haha jeetje heel verhaal weer ! Hoelang ben je daar mee bezig ? Maar wel weer erg leuk om te lezen !! Goh wat doen en zien jullie veel !